štvrtok 15. mája 2014

Hlinené hrnce

Slovo keramika pochádza z gréckeho slova "pottery" alebo "pálená hlina". Hlina je zmesou niekoľkých látok. Najkvalitnejšia hlina - čistý kaolín - sa používa na výrobu porcelánu.

Hlina sa ťaží zo zeme a páli sa na hrnce, tehly, alebo ozdoby už od predhistorických čias. Keď je hlina mokrá, je mäkká a klzká a možno ju ľahko tvarovať. Po vyschnutí sa musí keramika ešte vypáliť asi pri teplote 1000°C. Potom je tvrdá, zrnitá a pevná. 

Výroba keramiky a porcelánu sa líši v kvalite hliny, v teplote vypaľovania a opakovaní vypaľovania.

V našej domácnosti máme niekoľko hlinených hrncov. Sú po mojej svokre, ktorá časť z nich mala zrejme od tej svojej. Nám k nim pribudol aj jeden nový.  Už na prvý pohľad je vidno, ktorý to je:











nový

v tomto hrnci sa robí kefír

a prikrytý je lopárom tiež po svokre


v tomto hrnci mávam koreniny
Včera som si vybrala nový vzor na vyšívanie. Nezačala som hneď po rozhodnutí, radšej som si pozrela hokej. Konečne som sa dočkala výhry!

Z dažďom ošľahaného okna vidím len tmavú oblohu, knísajúce sa stromy vo vetre a ani človiečika, ani letáčika. Najlepšie je dnes v teple a suchu mojej kuchyne. Prajem aj vám takúto pohodu pri čítaní a prezeraní môjho blogu!
Daniela

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára