utorok 23. decembra 2014

Bryndzové pirohy

Na výšivke mi predsa len pribudlo niekoľko krížikov:


Večer som však neleňošila. Danke a Jurkovi som minule robila papuče. Keďže tento rok príde domov aj Maťko, robím papuče aj jemu:


Naši starší chlapci, Miško a Maťko, mali v detstve každú sobotu raňajky od starej mamy. Jednu sobotu to boli bryndzové halušky a druhú sobotu bryndzové pirohy. Každú sobotu ráno čakali, kedy sa ozve zvonček na dverách. Vedeli, že je to stará mama s ich pochúťkou. 

Danka a Jurko si starú mamu nepamätajú. Mali 1,5 roka, keď zomrela. Pre chlapcov to znamenalo, že v sobotu nebudú mať varené raňajky. A halušky a pirohy ani na obed. Ja som sama ostávala s dvojičkami a čas na varenie takýchto jedál mi nezostával. Kým som len čistila zemiaky, musela som si viackrát umyť ruky a ísť k plačúcim deťom. Kto to nezažil, ťažko ma pochopí.

Po roku - dvoch som zaviedla zlepšovák: ak chceli chlapci halušky, museli zobrať Danku a Jurka na dve hodiny na prechádzku a ja som varila. Na pirohy som nemala odvahu. Moja maminka pirohy nikdy nevarila a tak som ani nevedela, ako na to. 

Keď deti odrástli, naštudovala som si niečo o varení pirohov. Je to dosť zložité. Ak ich potrebujem uvariť veľa, je to náročné aj na čas. Preto som z tohto jedla urobila jedlo sviatočné. Asi 15 rokov je to jeden z chodov štedrovečerného menu. Dokonca aj Miško v Mníchove pripravuje pirohy na Vianoce :-)

Pirohy robievam zo zemiakového cesta. Jeho prípravu som si trocha zjednodušila. Zemiaky by sa mali variť v šupke a potom očistené pretlačiť v pučiaku. Ja ich varím bez šupky a nechám ich trocha rozvariť. Potom ich dobre rozmiesim. 

Do časti zemiakov dám bryndzu (včera 0.75 kg) a na slaninke praženú cibuľku s pažítkou. Teraz nemám pažítku, tak som ju nahradila medvedím cesnakom. Bude to plnka.

Z druhej časti zemiakov, 2-3 vajíčok a hrubej múky vypracujem cesto. Všetko robím bez váhy. V rukách cítim, koľko múky zemiaky pojmu. Ak je múky menej, zle sa vykrajujú kolieska. To však nevadí, dá sa opäť miesiť a múku pridať. Aj ja som dvakrát musela cesto premiesiť a potom som už získala odhad :-)

Nemám ani návod, ako zemiaky rozdeliť medzi cesto a plnku.  Na plnku menej zemiakov ako bryndze. Ak mi chýba plnka, nahradím ju slivkovým lekvárom, alebo tvarohom. Ak mám plnky nazvyš (to som mala teraz), zjeme ju. Je výborná s bielym pečivom, ale aj sama :-)

Pirohy si ukladám na stôl a počítam si ich. Včera mi pri práci pomáhala Danka. Urobila ich 112. Manžel ich potom dáva na tácne a do mrazničky. Zamrazené ich rozdelí a máme ich na dva-tri razy. Jedna časť sa bude variť zajtra :-)

slanina, cibuľa, medvedí cesnak


a dobre vymiešať (to tmavé je cesnak)
rasca tam nemá byť, ale nie je na škodu
to som včera dala automaticky, nerozmýšľala som :-))
potom som pridala ešte jedno vajíčko






Zamrazené pirohy sa varia v slanej vode. Uvarené vyplávajú nahor. Dajú sa do misy, potrú sa rozpraženou slaninkou (to aby sa nelepili) a ešte sa na ne rozmrví trocha bryndze. Výborné!

Ďakujem vám za váš čas a nájdite si ho aj zajtra!
Daniela

6 komentárov:

  1. Your house is looking like a gourmet restaurant Daniela :)) Bon Appetite :))
    Provence stitching is almost done too! Looks so pretty ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Today, it really looked like a restaurant, a lot of food:-)))
      Provence has to wait for its completion:-)

      Odstrániť
  2. 112. That's so many :) great job!! we make a similar shaped food item on festivals but that is filled with sweet called Mawa(grind dry fruits and cooked in milk)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Certainly they are also your good, sweet:-))
      Similar, stuffed with meat do well in Russia and China.

      Odstrániť
  3. AAAAAAAAAAaaaaaaaaaaa!!! I got so excited seeing this! Pierogi are one of my favorite foods ever~ :DDD Yours look amazing and full of flavor (I usually just make potato and cheddar cheese). I usually cook them in salty butter because I am too lazy to boil (:D). They do take FOREVER to make but you have a nice little press for them! The first ones I made, I shaped by hand and sealed the edges with a fork. Eeek. They looked terrible LOL.

    ...now I really want to eat pierogi.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Our sheep cheese is a type of cheese is salty. They make for a long time ..... I do not like such a robot, so I do it just a little:-))
    Come to us, we cook together:-))))

    OdpovedaťOdstrániť