utorok 18. augusta 2015

Skanzen - škola a vozáreň

Čo-to som urobila, ale len málo. Ešte som nenapísala, že od pondelka chodím opäť do práce. Milujem svoju prácu, ale predsa, ráno vstávať som si cez dovolenku odvykla :-)




V skanzene v Pribyline ja aj škola:


Škola pochádza z Valaskej Dubovej. Je to dedina neďaleko našej. Delí nás len malý vrch Brestová. Na vrchu je hranica medzi Oravou a Liptovom. Škola bola postavená v roku 1755 a po sto rokoch bola prestavaná. 

Je to typická vtedajšia škola, v ktorej bola jedna trieda. V nej sa učili deti  rôzneho veku. Jeden učiteľ učil deti štyroch ročníkov. Učiteľ bol v dedine váženým občanom a často bol aj organistom v kostole. V škole býval so svojou rodinou. Teda do práce prešiel len malou chodbou - pitvorom. Keď učiteľova žena varila obed, rozvoniaval aj deťom v triede :-)










V školskej záhrade nesmeli chýbať včely. Včelárstvom sa vtedy akosi povinne zaoberali učiteľ a farár: 




Ďalšou zaujímavou budovou je vozáreň. Pochádza z Malužinej a fungovala ešte na začiatku 20. storočia. Mohli v nej prespať trhovníci zo vzdialenejších miest, ktorí prišli s tovarom na predaj na liptovské trhoviská. Oddýchol si aj konský povoz.

Dnes je vo vozárni miestnosť na rôzne stretnutia a besedy. Aj v nedeľu sa práve tu konali včelárske prednášky:







ukážka liptovskej čipky
téma: Zmeny klímy - nové prístupy v chove včiel
Premietanie archívnych filmov o včelárstve na Liptove a ich činnosti
A ešte 2 včelárske heslá:

Zima bez ľadu, kaša bez medu,
potok bez ryby - sú samé chyby!

Med je potrava i liek.

Nech sa vám darí!
Daniela

10 komentárov:

  1. Danielko, koukám jak už se s vyšíváním rozjíždíš. Pěkné pokoukání si nám zprostředkovala...líbí se mi fakt všechno ... dřív co šlo bylo ze dřeva, krásný materiál ... v kuchyni se mi líbí výšivka na zdi pod poličkou ... něco podobného máme po babi ... a pak ty výšivky ve vitrínách to je nádhera ... o medu netřeba hovořit, to je dar a včelky obdivuju ... tvůj manžel má pěkného koníčka..
    Tak ti přeju hezké dny v práci. Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru aj mne sa to páči - drevo, jednoduchosť, ručné práce, na poličkách hrnčeky, no krása. A tie rôzne pece, veľmi sa mi páčia :-)
      Jarka, maj sa fajn!
      Pááá

      Odstrániť
  2. Danka ... vidím, že sa kľuje na svetlo opäť krásny obrázok ... Rada som sa s tebou prešla po skanzeme ... také drevené školské lavice som zažila aj ja ...božinku ... to je už rokov ... :)))
    Vstávanie do práce ti teda nezávidím ... ale, tiež by som si zvykla ... hlavne, keď prácu miluješ ... :)
    pa pa, pozdravujem ... L.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lauri, mal by byť pekný, ale teraz sa mi zdá, že je aj dosť veľký.
      Tie drevené lavice som aj ja mala v škole, ale len v starej škole, ktorá už končila svoj život, bola už aj nová postavená, potom sme sa tam presťahovali. To ti je rokov ajajaj :-)
      Ale po troch dňoch mi vstávanie už nerobí problém, všetko je fajn :-)
      Som rada, že ma tam ešte znesú, starú páku na dôchodku, to teraz nefičí :-)
      Pááá

      Odstrániť
  3. Your embroidery is progressing nicely:) Great to see old time history, especially, I enjoyed the delicate lace on the display:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Thank you, Preeti, embroidery goes slowly but surely :-)
      Lace has more than 100 years :-)
      Greetings!
      Páá

      Odstrániť
  4. Beautiful stitching and interesting places and history.
    Have a nice day!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Thank you, dear Irmeli!
      History is beautiful, the Council admire the old generations!
      Páá

      Odstrániť
  5. Dear Daniela ,
    again a very interesting post , I like well . And how right you are , honey is food and medicine , I swear on honey especially in hot milk for the nerves . It helps me , especially after the night shifts . Your begun embroidery picture is very beautiful , I like the purple flowers and am curious how it goes .
    Greetings Sandra

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Thank you, Sandra! Also I like the warm milk with honey, especially when I'm sick, cold. I give you there with the garlic, it is not tasty, but healthy too :-)
      My embroidery growing :-)
      I send cordial greetings!
      Páá

      Odstrániť