utorok 16. mája 2017

Hvezdáreň

Vitajte u mňa!
Ďakujem vám za komentáre v predchádzajúcom príspevku!

Dnes nevyšívam, neštrikujem, ale neplačem preto :-)

S mladou kolegyňou Majkou sme boli dnes na výlete so žiakmi. Konečne sa mi splnila túžba  a strávila som dve hodiny v Krajskej hvezdárni a planetáriu Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom:










toto je kupola, kde sme v ležiacej polohe pozorovali nočnú oblohu






Jazykové okienko:
Ostala som v pomykove: čo je správne: kopula, či kupola????
Sibyla Mislovičová mi to vysvetlila (vďaka "Slovenčina na slovíčko" na slovensko.rtvs. sk )
Predstavte si, obidve slovíčka sú správne! Len si treba vybrať :-)))


Hvezdáreň sa nachádza medzi bytovými dommi postavenými zrejme úplne na začiatku päťdesiatych rokov minulého storočia. Sú už obnovené, majú nové fasády a strechy. Veľmi sa mi páči, že pri rekonštrukcii sa podarilo zachovať reliefy nad vchodmi:







A na dome hneď vedľa hvezdárne sme objavili slnečné hodiny:

ale čas ukazujú zle, bolo o vyše hodinu viac:-)


Výlet pokračoval, ale o tom zas zajtra :-)

Čaj som si urobila len takú "rýchlovku":





Ďakujem vám, že ste sa zastavili u mňa a venovali mi chvíľu zo svojho vzácneho času!

Nech sa vám darí!
Daniela

9 komentárov:

  1. Veľa rokov chcem ísť do tej hvezdárne. Raz sa mi to splní :-) resp. si to splním :-))) U otca na vinici zvyknem v lete pozorovať v poloze v leže, na lavici hviezdy. Je ich tam ako maku ... bodka na bode, či bodka vedľa bodky. Ktovie, či niektoré ešte existujú. Či to nie je už iba ilúzia. Je tam božský kľud. Tu v Ba je tých bodiek iba niekoľko. Čo všetko robí obyčajné svetlo.
    Tie činžáky sú krásne. Teším sa na pokračovanie. Pokojnú noc

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Potešilo ma že sa vám v našom meste a planetáriu páčilo.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. The planetarium would be so much fun and so interesting.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ráda jsem chodila do hvězdárny a planetária ... bylo krásné pozorovat to nebe.. a pozoruji ho ráda do dneška - to opravdové ...
    Domy jsou krásně zrekonstruované a reliéfy se mi moc líbí .. těším se na zítřejší pokračování výletu ...
    Včera jsem si dala šalvěj.. koukala jsem jak se hodně rozrostla... nechám velkou část letos vykvést, ať dělá parádu .. nasuším méně, to stačí ...
    Danielko, papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Danka,
    krásny výlet ste mali, kedysi dávno som tam bola aj ja zo školy :-)
    Oblohu radi sledujeme aj my s Kubkom, hlavne hviezdy a mesiac, podľa Kubka tá najväčšia hviezdička na nebi je naše bábätko...
    Teším sa na zvyšnú reportáž.
    Pááá

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Wow, you guys got to see the stars!!! Seriously envious :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Měli jste opravdu krásný výlet a já děkuji za nádherné fotečky.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ej, Dani , tieto hviezdne veci sú veru zaujímavá vec. Kupola, kopula, tak to som teda netušila že obe môžu byť.Máš krásnu šáločku kvietkovanú. Zdravím. D. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Danka, tak teraz si ma veľmi ale že strašne zarmútila...tak ty si prídeš do Žiaru a nedáš mi o tom vedieť? Veď bývam 5 km od mesta, aj pešo tam chodím, či by som nebola prišla a aspoň na pár minút sme sa mohli stretnúť osobne...Škoda. Ale som rada že sa ti v hvezdárni páčilo. Ahoj

    OdpovedaťOdstrániť