utorok 11. júla 2017

Josta, ........ poznáte?

Vitajte u mňa!
Ďakujem vám za komentáre v predchádzajúcom príspevku!

Moje dnešné štvorhodinové snaženie:




Poznáte jostu? Ja už poznám. Včera som sa s ňou zoznámila. Má ju v záhrade moja suseda. Je to ovocie :-)

Josta (Ribes nidigrolaria) je kríženec čiernej ríbezle a egreša. Zdedil po nich to najlepšie, ba prerástol svojich rodičov a zvýrazňuje to najchutnejšie z oboch plodín. Skrížiť sa ich podarilo po 40-tich rokoch práce Dr. Ervinovi Bauerovi. 

Josta je kríčková rastlina bez tŕňov. Má bohatý koreňový systém a bujný rast. Bežne zaberá plochu o priemere asi 3 m a môže dorásť až do výšky 2 – 2,5 m. 

Josta obsahuje veľké množstvo vitamínu C a vo vode rozpustné bioflavonoidy. Kombinácia týchto dvoch látok robí zázraky – čistí organizmus, podporuje imunitu, posilňuje cievny systém a čulosť mozgu.

Josta váš organizmus poteší aj vitamínom A, B a nerastnými látkami na čele so železom a vápnikom. Štítnej žľaze prospeje jód. 

Listy a mladé výhonky pomáhajú ako močopudný a potopudný prostriedok na prečistenie organizmu.
Kyslé čierne bobuľky podporujú trávenie. 

josta rastie pri plote z vnútornej strany, z vonkajšej je orgován - ten je ešte o niečo vyšší, ale josta ho môže aj prerásť





A viete odkiaľ je pomenovanie josta? Našla som to TU, strana 288:

Kríženec čiernej ríbezle (lat. Ribes nidigrolaria) a egreša (lat. Grossularia) po- známe pod názvom josta pochádzajúcim z nemčiny. Aj keď jestvuje viacero vysvetlení jeho pôvodu, najpravdepodobnejší je ten, podľa ktorého bol utvo- rený zo začiatočných písmen nemeckých pomenovaní ríbezle Johannisbeere a egreša Stachelbeere.

Dnes som si urobila biely čaj:





Namiesto večerných správ som išla radšej na polhodinovú prechádzku. Z polhodiny som to natiahla na 1,5 h. Bolo príjemne,  pozorovala som, ako sa postupne vyjasnila obloha. Fotky sú v chronologickom slede:









Ďakujem vám, že ste sa zastavili u mňa a venovali mi chvíľu zo svojho vzácneho času!

Nech sa vám darí!
Daniela

4 komentáre:

  1. Very beautiful photos! I enjoyed them!
    ♥Priscila♥

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Danielka, josta je pre mňa neznáme ovocie. Krásne si nafotila premenu oblohy. Pekný deň.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Danielko, jostu vůbec neznám.. koukám, že plodů má hodně... krásné hrozny to jsou .. udělala jsi dobře, že jsi šla na procházku .. zprávy z přírody jsou lepší a příležitostí k focení je plno, viď.
    Papa Jarka

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Stai già preparando i ricami per Natale! Brava!

    OdpovedaťOdstrániť