sobota 15. júla 2017

Olivový olej - pamätník :-)

Vitajte u mňa!
Ďakujem vám za komentáre v predchádzajúcom príspevku!

Už ma ruky začínajú poslúchať, ale stále nevyšívam. Dokončila som ďalšie papuče. Čaká ma ešte zošívanie. Prednosť som dala novej papuči :-)



O zdravom olivovovom oleji, hlavne o tom panenskom (z prvého lisu za studena), sa píše veľa. Dočítala som sa aj to, že olivový olej je na prvom mieste vo falšovaní potravín. Vraj je takého až 70%. Často sa mieša so slnečnicovým, alebo sójovým olejom. Niekedy sa len zmiešajú olivové oleje s rôznymi kvalitami a z rôznych miest, a vydáva sa za najkvalitnejší. 

Aj v našich obchodoch je dnes veľký výber olivových olejov. Priznávam sa, že ja kupujem a používam tento olej málo. Dávam ho len do studených šalátov. Párkrát som ho dala aj do kysnutého cesta na rožky, ale necítila som nejaké zlepšenie pečiva. 

Olivový olej je zdravý preto, že obsahuje mononenasýtené mastné kyseliny (obsahujú vo svojom vzorci jednu dvojitú väzbu), ktoré si náš organizmus nevie vyrobiť. A ak si už kúpime naozaj kvalitný olej, pripravený za studena, tak si ho neničme varením a pečením. Na to nám stačí ten lacnejší, lisovaný pri teplote o dosť vyššej ako 40ºC. 

Ako sa vyznať v ponuke olivových olejov? Podľa farby, vône, tuhnutia v chlade, horenia, to sa však v obchode vyskúšať nedá. Osvedčený spôsob je, že si kúpime ten, ktorý má na obale certifikát. Musím to preskúmať v obchode :-)

Teraz mám olivový olej dovezený z Nemecka. Dostala som ho od Miška. Najnovšie je u nás aféra okolo toho, že potraviny rovnakej značky u nás a v západných krajinách EU nemajú rovnakú kvalitu. Jasné, že v neprospech tých našich. Predpokladám, že olej z nemeckého obchodu je kvalitný :-)



Nuž, a prečo píšem práve dnes o olivovom oleji? Predstavte si, že som pri vypratávaní kuchyne našla plechovičku olivového oleja, starého aj viac, ako 30 rokov. Vtedy boli u nás na pultoch obchodov iba 2 druhy olejov - repkový a slnečnicový. Pár plechovíc olivového oleja sme kúpili v Tuzexe :-) A vôbec nie pre obsah, tomu som vtedy nerozumela, myslím si, že nielen ja. Kúpili sme ho pre plechovicu, veľmi sa mi páčila :-)))))) Páči sa mi aj teraz, nevyhodím, a zrejme ani neotvorím :-)

Dočítala som sa, že je španielsky, z Katalánska. Bohužiaľ, nie je vyznačený dátum výroby, či spotreby. Ale som si istá, že ani výrobca, ani dodávateľ vtedy nepredpokladali, že sa ich tovar dožije roku 2017 :-)





Moja dnešná otázka pre vás: Čo myslíte, je taký starý olej v pôvodnom balení jedlý? 

Môj dnešný čaj:


jazmínový




Ďakujem vám, že ste sa zastavili u mňa a venovali mi chvíľu zo svojho vzácneho času!

Nech sa vám darí!
Daniela

2 komentáre:

  1. I love that old container for olive oil, very cool! Your tea looks lovely, your china is beautiful!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Danielko, olivový olej taky používám a ráda na saláty, i když v nouzi jsem ho použila i jinak. Snažím se kupovat ten kvalitnější, ale jak píšeš čert ví jaký opravdu je. Nevím jestli se dá tvůj oliv.olej použít, myslím, že už je dost starý.Potěšila jsi mi, že sis koupila kdysi olej kvůli plechovce, ty mám taky ráda i různé malé a ještě menší skleničky od kompotů a marmelád - těžko je vyhazuji. Dávám do nich různá kořeníčka, třeba kardamom, zrovna ho mám v tom našem čaji.
    Měj se fajn, papa J.

    OdpovedaťOdstrániť