sobota 11. januára 2014

Vitráž

Vitráž (z fr. vitrail [vitraj]) je sklenená plocha zložená z rôznofarebných, výtvarne koncipovaných skiel spájaných pomocou olovených páskov a slúžiaca na zasklenie okien. V prenesenom zmysle slova ide aj o názov techniky, ktorá sa používa na ich výrobu.
Vitráže sa začali objavovať pri stavbách stredovekých katedrál. Katedrály mali okná tak veľké, že ich nebolo možné zaskliť jedným kusom skla, preto sa používali spojené sklá.
Postupom času sa spájanie farebných skiel stalo umeleckou záležitosťou. ak sa voľakedy technika vitráže používala prevažne pre chrámy, kláštory a kostoly,  v súčasnosti preniká stále viac aj do domácností - zdobia sa ňou okná, dvere alebo ich časti, vyrábajú sa rôzne dekoratívne predmety, lampy a šperky. 
Mne sa páčia stolové lampy vyrobené touto technikou, tzv. tiffany lampy. Raz si takú lampu chcem aj kúpiť. Na internete som našla veľa vzorov na vyšívanie vitráže, ale ako prvý vzor som našla symbol kresťanov - krížik. A pustila som sa do vyšívania, obrázok dostala Majka. 
Na škodu je, že neviem dobre fotiť, alebo nemám kvalitný fotoaparát:  






A z týchto troch tiffany lámp by som ťažko vyberala, páčia sa mi všetky, hodili by sa mi aj rozmerom:




1 komentár: