utorok 24. júna 2014

Káva z moka konvičky

Ešte počas mojich štúdií v Bratislave, asi 37 rokov dozadu, som si kúpila v obchode Tuzex krásnu konvičku na kávu, nazývanú moka. Použila som ju len párkrát, pretože vtedy som kávu v nej nevedela správne pripraviť, a tak mi nechutila. Konvička teda roky slúžila iba ako dekorácia. 



Môj syn Jurko sa začal v poslednom čase viac zaujímať o kávu. Zaujala ho moja stará konvička a naštudoval si, ako sa správne používa. Tak konvička ožila a káva z nej je výborná. Dnes vám ponúknem podrobný návod na jej prípravu.

Kávovar moka vynašiel v roku 1933 taliansky vynálezca Luigi de Ponti. Skladá sa z troch častí - spodnej nádoby na vodu, lievikovitého sitka na pomletú kávu, a vrchnej nádobky na výsledný voňavý nápoj. Voda v spodnej nádobke sa pri varení vyparuje a za vysokého tlaku prechádza sitkom, kde extrahuje z kávy jej výbornú chuť a arómu. Para následne stúpa zásobníkom do hornej nádobky, kde sa zráža a do nádobky vteká hotová káva.




Na podobnom princípe funguje aj príprava espressa. Vďaka moka konvičke si preto môžete v domácich podmienkach ľahko pripraviť nápoj veľmi podobný espressu, a to aj bez drahých elektrických strojov.

Prvým krokom prípravy je naplniť spodnú nádobku vodou až po ventil. Nikdy nelejte viac ani menej! Ak máte konvičku pre dve porcie, jednu porciu s ňou neuvaríte - jednoducho to nebude dobre fungovať. Vodu môžete naliať aj predhriatu.



Do nádobky vložte sitko a naplňte ho nahrubo pomletou kávou. Sitko musíte zaplniť až po okraj a kávu nesmiete stláčať, inak by vám pri varení káva prskala. Len ju jemne zarovnajte a očistite okraj sitka.



Poriadne zaskrutkujte vrchnú nádobku a položte na varič. Nepreháňajte to s teplotou - pri plynovom variči stačí polovičný plameň, pri elektrickom trošku silnejší. Konvičku nechajte otvorenú.



Prvé 2-3 minúty sa nebude nič diať, no po chvíli začnete počuť jemné syčanie. To sa v útrobách konvičky už dvíha tlak a horúca para prechádza sitkom s kávou. Para skondenzuje a za chvíľu vystúpi až na vrch zásobníka, odkiaľ začne krásne vytekať káva. V tomto momente teplotu o niečo znížte.





Akonáhle začujete, že voda vám dole vrie, stíšte varič na minimum, alebo ho vypnite úplne. Vriaca voda káve škodí! Čakajte, kým sa horná nádobka naplní, a ak vám káva trochu prská, konvičku privrite. Tento proces by nemal trvať dlhšie než 2-3 minúty (inak káva zhorkne).

Po naplnení konvičku odstavte a nalejte kávu do predhriatych šálok. Káva z moka konvičky je veľmi silná, preto si ju môžete zriediť horúcou vodou (čo sa nazýva Americano). Kto chce, pridá si mlieko. Ak máte kvalitnú kávu a pripravili ste ju správne, sladiť určite nebude potrebné.





Po vypití nápoja odskrutkujte vrchnú nádobku a vyhoďte kávovú usadeninu. Celú konvičku stačí umyť len tečúcou vodou - saponát by ju mohol poškodiť.




Dobrú chuť!




Dnes sa idem pochváliť prácičkou! Dokončila som pomerne náročný obrázok, hlavne na čas. Na obrázku je znázornený prístav v Plymouthe. 

Plymouth leží približne 310 km juhozápadne od Londýna pri Lamanšskom Prielive. Je centrom Cornwallu a západného Devonu. Najbližšie väčšie mesto ako Plymouth je Bristol, vzdialený asi 200 km.

História Plymouthu siaha do doby bronzovej. V roku 1620 Pilgrimi (po anglicky Pilgrim Fathers - pilgrimskí otcovia) odišli z Plymouthu do Nového sveta. A môj obrázok znázorňuje práve toto obdobie.



Ešte pohľad na moju kôpku, ktorá čaká na finále - škrobenie a rámovanie:




Som rada, že ste sa zastavili na mojom blogu! Ďakujem a čakám na vás aj zajtra!
Daniela

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára